15 oktober, 2009

hoe positief ben jij?



Afgelopen voorjaar kwam Aids Fonds met een nieuwe campagne; hoe positief ben jij. Een intrigerende campagne waarin BN'ers in close up portretten confronterende vragen voorleggen over hiv en aids. Aanleiding voor deze campagne is de onnodige angst en onwetendheid over hiv en aids onder de Nederlandse bevolking. Het doel van deze campagne is bewustwording rond de voortdurende stigmatisering van mensen met hiv.

Vanmorgen las ik op Emerce de uitkomst van de campagne met resultaten. Mede dankzij de inzet van BN'ers was de media-aandacht van deze campagne erg hoog; resultaat dat de doelstellingen agendazetting en zichtbaarheid zijn behaald. TNS Nipo concludeert na onderzoek een significante afname van misvatting over infectie-overdracht. De campagne bereikt 61% van gevend Nederland (1 van de doelstelling was gevend Nederland beter bereiken).

Naast abri campagne ontwikkelde het Aids Fonds ook een online campagne met een bijbehorende website. Op de website; hoepositiefbenjij.nl kon men een quiz doen over hiv en aids, waarbij elke BN'er 1 vraag aan je voorlegt.
De website genereerde 50.000 bezoekers, 53% deed de test, gemiddeld bekeken de bezoekers maar liefst 8,5 pagina's en waren zij ongeveer 2 minuten op de website.
Wat mij in de resultaten nog eens extra in het oog viel waren de toelichting dat het woord 'aids' afschrik reactie geeft in de URL; vandaar dat er is gekozen voor 'hoepositiefbenjij.nl' en de niet vermelding van aids fonds als logo in banners (zonder logo waren er meer door kliks). Aids Fonds is geen knuffel charity organisatie en daar zijn zich van bewust.

De manier waarop deze gehele campagne is vormgegeven raakte mij enorm en gaf na het invullen van die confronterende vragen je een grotere bewustwording tot die onwetendheid en angst die er dus blijkbaar heerst (waarom worden er anders die vragen gesteld). Verbonden met mijn positiviteit draag ik het red ribbon speldje op mijn colbert jasje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten