30 april, 2011

Mooi moment van Koninginnedag 2011

Tegenover mij in de trein zit een vader met mijn zoontje. Een jongetje van ongeveer 5 jaar met enkele eigenwijze blonde stekeltjes. De vader heeft een arm om de jongen heen en vertelt over de grote oranje stad waar ze vandaag heen gaan. Het zoontje kijkt aandachtig met zijn donkerblauwe ogen naar zijn vader en aan zijn bewegingen van wiebelende voetjes zie ik dat hij het wel spannend vindt. Ze gaan samen naar het vondelpark waar ook veel kindjes zijn waar Max, dat is de naam van de zoon, kan spelen. En wat ga jij dan doen papa? Vraagt Max. Zijn er ook grote mensen voor jou? Papa legt uit dat zijn vrienden er ook zijn en papa met hun biertje drinkt en wat gaat rondkijken. Wat is rondkijken dan papa? Je kan toch niet weggaan zonder mij. Nee max natuurlijk blijf ik jou. Papa vindt het leuk om naar andere mensen te kijken.
Ik lach naar Max en weet wel wat papa bedoeld. De onwetendheid van Max is zo mooi om te zien. Hoe groot hij is zo klein is de wereld nog om hem heen. Ga je dan naar maxima rondkijken? Vraagt hij opeens. Papa schut nee. Maxima is niet in het Vondelpark vandaag. Ik lach wederom waarop naar max waarop hij zijn kans ziet om zijn vraag even aan mij uit te leggen. Zijn papa zoekt namelijk een nieuwe vrouw, niet een mama voor mij want die had hij wel maar woonde ergens anders. Wel vlakbij papa hoor en mama was ook lief voegde hij er nog even snel aan toe. Mijn papa wil graag met maxima trouwen. Waarop ik zeg dat ik dat wel kan begrijpen want maxima is echt een mooie en lieve vrouw. Of ik haar kende dan. Nee zei ik. Waarop hij me toch een beetje vreemd aankeek met een grote frons op mijn gezicht. Hoe leg je een jongen van 5 jaar nu uit dat je die uitspraak baseert op wat je ziet op tv en leest in bladen. Max liet even een stilte vallen waarop ik even naar de papa keek en zei dat papa misschien wel een leuke andere maxima zou kunnen vinden. Max antwoorde hierop dat hij dan ook wel met papa wilde rondkijken. Jong geleerd is oud gedaan. Dat is goed max, we gaan er samen een hele leuke konginnedag van maken. De trein nadert het station en ik stap uit 'veel plezier max en papa' Max zwaait me me na.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten