30 september, 2009

discussie vraagstuk van vandaag

Het discussie vraagstuk dat ik zojuist per e-mail van mijn Adformatie group via linkedin ontving betrof de vraag of 'het merk Rituals met zijn baanbrekende belofte om alledaagse rituelen bijzonder te maken onderscheidend genoeg is'.

Na het lezen van deze vraag vroeg ik mij direct af in hoeverre de consument/koper de belofte van dit merk bewust tot zich neemt in zijn aankoop. Ofwel het herontdekken van die momenten ook als zodanig meeneemt in het keuze proces. Is de houding van de consument/ons veranderd ten aanzien van die momenten door rituals? En ondervinden wij dat ook op die wijze? In mijn korte steekproef (ref. eigen aankopen en omgeving) is selectie puur op kleur en geur en is die bewustwording van momenten er niet (dat is juist dat onderscheidende moment). Verder kijkend naar de output van het concept richting de belevingswereld in de winkels zit er een verschil in de inrichting van de winkels waarbij Tilburg en Breda in dezelfe lijn liggen maar bijvoorbeeld de Rituals in Amsterdam Kalverstraat veel meer die momenten in kleur en woord had onderscheiden.

Nu is mij niet bekend welke winkels behoren tot het de nieuwe invulling maar kan ik wel aangeven dat deze van Tilburg en Breda niet bijdragen aan het uitdragen van die belofte in herontdekken van momenten. Dan nog even een korte steekproef (ref. naar mijn eigen aankopen en mijn omgeving) dan worden de aankopen gedaan op basis van de geur en kleur en blijven de momenten achter.

Als ik even kijk in de lijst van genomineerde dan is Marqt voor mij de absolute winnaar in deze categorie. Zowel in concept, output in de winkel als de manier waarop je de mailings ontvangt dat klopt in de totale belevingswereld en is binnen 'supermarkt-land' en de doorgewinterde termen als eerlijk, puur en natuurlijk voedsel' zeker een mooi innovatie voorbeeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten