28 december, 2009

AMM: Australian Mayo Message

Today’s topic: santa claus is coming to town

Met het zien van de Coca Cola ‘Holiday’s are coming’ weet ik altijd dat het bijna kerst is. Mijn radio zender wijzig ik ieder jaar even voor Sky Radio, omgedoopt tot de kerst station en zwijmel ik altijd weer weg bij die goude oude kerstnummers van ‘the most beautiful time of the year’, ‘driving home for christmas’ , mariah carey en natuurlijk ‘last christmas’ van Wham.
Dit jaar is mijn Macbook het kerst station en uit mijn speaker klinken de jingle bells sounds op volle sterkte! En zing ik met half Australie mee met ‘I am dreaming of a white christmas’ en denk ik dan even aan Nederland.

Ik word op kerstdag gewekt door de zonnestralen; “sunmerry christmas everyone”!!! Dit jaar vier ik kerst in Australie in de Far North of Queensland; Cairns met Evelien en Bjorn. ‘s Middags zitten we op het terras op onze slippers en kunnen we dan eindelijk in real life bijkletsen! Alsof we elkaar gisteren nog hebben gezien is het nu alleen alsof er gisteren zoveel is gebeurd dat we blijven praten en met onze bestelling gaan voor driemaal cola voor de dorst, is deze kerstdag voor ons een zomerse dag met een enkele kerstmuts die ons passeert.

Pas nu beseffen we ons dat door ons Dutchie paspoort het gevoel van kerst is gekoppeld aan dat koude kikkerlandje, met winterjassen, noordenwind, warme maaltijden en familie om ons heen. En niet te vergeten die grote groene denneboom versiert met lampjes en kerstballen en de sfeer van die lampjes als de avond valt zijn hier de lampjes in de verte van het bootverkeer waarop ik nog even bedacht dat groen en rood nu wel heel toepasselijk is maar al snel door Evelien haar vaarkennis just ordinary lights zijn.
Goed en met de sunmerry christmas feeling voor ons houden wij een barbie. De combinatie van Eef, Mayo en de openbare BBQ zorgt voor een toeloop aan wat toeristen die onze bezigheid graag even vastleggen op de camera. We zijn een goed team, dat wisten we door ons werk al wel, maar ook voor deze barbie hebben wij oog voor detail en kwaliteit want het is genieten met 30 graden zon en een zwoele warme avond verder van onze hapjes met de drankjes in Australie.

De volgende dag vier ik ‘boxing day’. Bij ons gaat dit door als 2e kerstdag. Voor de Australiers is deze dag eigenlijk een ‘uitbuik’/‘hangover’ dag of een gewone zaterdag waarbij zelfs een aantal gewoon weer aan het werk gaan. De kerst is voorbij! Sommige families blijven nog even hangen in de kerstmood en nodigen dan wat vrienden uit voor de left-overs. Zo ga ik op deze dag naar mijn andere
‘opa & oma’. Samen met vrienden van hen ‘vieren’ wij boxing day. En dat betekent vanaf de lunch het startsein tot het eten van allerlei hapjes tot een uur of 10 in de avond onder het genot van vele flessen champagne.
Met een rozig gevoel kruip ik weer in mijn ‘eigen’ bed en val ik met het geluid van de tropische regen in slaap.

Enjoy your holidays! Keep on sparkling people,

I will invite you soon for the AMM 21

Geen opmerkingen:

Een reactie posten